31 maja 2020 Dekontaminacja lakieru – co to jest i jak się do tego zabrać?

Dekontaminacja lakieru – co to jest i jak się do tego zabrać?

Dekontaminacja lakieru – informacje ogólne

Dekontaminacja lakieru jest procesem, polegającym na usunięciu z powierzchni samochodu czarnych czy rdzawych kropek i przygotowaniem lakieru do jego zabezpieczenia. Są to różnego rodzaju osady powstałe z pyłu z klocków hamulcowych, asfaltu czy żywicy.

Nie damy rady ich zwalczyć za pomocą szamponu i piany aktywnej. Ważne, aby przed tym zabiegiem auto było czyste i suche. W ten sposób będziemy dokładnie widzieli gdzie znajdują się zabrudzenia.

Dlatego istotne jest dokładne umycie samochodu. Trzeba to zrobić za pomocą piany aktywnej oraz szamponu. Następnie auto należy dokładnie osuszyć, najlepiej za pomocą dużego i chłonnego ręcznika z mikrofibry.

Usuwanie smoły, asfaltu, kleju i żywicy z lakieru samochodowego

Proces dekontaminacji lakieru zacznijmy najlepiej od pozbycia się zabrudzeń ze smoły i żywicy. Do tego będzie potrzebny produkt typu Tar&Glue Remover.

Tym preparatem należy spryskać nasz samochód i po określonym czasie przez producenta spłukać auto obficie wodą. Jeżeli zabrudzenia już długo zalegają na naszym lakierze, może być konieczne użycie miękkiego pędzelka i ruszenie zabrudzeń mechanicznie. Takie zabrudzenia najczęściej znajdują się w dolnych partiach karoserii (przy progach i błotnikach).

Najlepiej robić to partiami, tak aby środek nie zaschnął na naszym lakierze. Co bardzo istotne, kategorycznie nie wolno aplikować tych produktów na rozgrzany lakier oraz w słońcu.

Przykładowe preparaty do usuwania smoły, asfaltu i żywic:

Usuwanie zabrudzeń metalicznych z lakieru – lotnej rdzy, osadów z klocków hamulcowych

Dekontaminacja lakieru składa się z kilku etapów. Kolejnym z nich jest tzw. deironizacja, dzięki której pozbędziemy się metalicznych zabrudzeń.

Tego typu zabrudzenia występują w największej ilości przede wszystkim na felgach naszego samochodu. Jest to nic innego jak pył z klocków hamulcowych.

Aby się go pozbyć należy spryskać felgi i karoserię preparatem do deironizacji. Charakterystyczne dla tego środka jest barwienie na czerwono, to znaczy że środek wchodzi w reakcję z brudem.

Następnie, po kilku minutach, środek można „ruszyć” za pomocą pędzelka i obficie spłukać wodą.

Przykładowe preparaty do usuwania lotnej rdzy:

Glinkowanie lakieru

Jeśli po tym wszystkim nie udało nam się pozbyć wszystkich zabrudzeń (nawet tych niewidocznych dla oka), należy przejść do glinkowania.

Na początku należy oderwać kawałek glinki i ugnieść ją w palcach formując płaski kawałek, który bez problemu dopasuje się do powierzchni lakieru. Pod wpływem temperatury naszych dłoni glinka stanie się bardziej elastyczna.

Glinkowanie lakieru najlepiej jest robić partiami. Przed użyciem glinki trzeba spryskać część karoserii lubrykantem. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko porysowania lakieru i uzyskamy odpowiedni poślizg.

Następnie zbieramy z powierzchni lakieru pozostałości lubrykantu czystą mikrofibrą i przechodzimy do kolejnego elementu.

Jeśli na powierzchni glinki zaczną pojawiać się zabrudzenia to należy je tylko wgnieść do środka i kontynuować pracę. Co ważne, jeśli glinka upadnie nam na ziemię, lepiej jest użyć nowego kawałka, aby nie porysować lakieru ziarenkami piasku.

Skuteczne glinki i lubrykanty:

Nie taki diabeł straszny jak go malują

Po tym wszystkim wystarczy już tylko umyć samochód. Tak przygotowany lakier jest gotowy do aplikacji wosku lub korekty lakieru.

Dekontaminacja lakieru jest na pewno dosyć czasochłonnym zabiegiem, ale nikomu nie powinna sprawić problemu i każdy może to zrobić samodzielnie za pomocą odpowiednich preparatów i trzymając się pewnych reguł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *